fredag 6. november 2015

Oppskrift på pikekyss pinnene

Jeg fikk spørsmål på facebook siden min om oppskrift på pikekyss pinnene som jeg la ut bilde av i formiddag. Så her kommer den:  

230g eggehviter
125g sukker
125g melis 

Ha eggehvitene i kjøkkenmaskinen. Pisk dem stive. La kjøkkenmaskinen fortsette å gå på høy hastighet mens du tar i en og en spiseskje av sukkeret. 
Så sikter du melisen i, og lar kjøkkenmaskinen piske i noen minutter. 
Du kan tilsette litt smak om du vil, i form av noen dråper ferskpresset sitron eller en essens om du vil. Jeg hadde i noen dråper vanilje essens. Men det er helt valgfritt. 

Hvis du vil ha farge på pikekyssene, tilsetter du det nå og rører det ut med en slikkepott. Jeg delte marengsen i to like deler, og hadde rosa i en og blå i en. Jeg bruker wilton sine farger. 

Ha marengsen i en sprøytepose med stor tipp. Lag små topper på bakepapir. Eller gjør slik jeg gjorde, legg på papirsugerør. Jeg fikk 10stk på en bakeplate. 

La de tørke i ovnen på 80-90 grader (alt etter ovnen) i 4-5timer. Mine stod i i 3timer og se var veldig gode, men de kunne godt stått en time eller halvannen til. Lager du de små trenger du kanskje ikke like lang tid. Prøv deg frem. 
Oppbevares i lufttett boks. 

Lykke til 😊 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar